måndag 9 december 2013

Jag kallade Torbjörn Jerlerup för blockmongo

I slutet på nittiotalet satt vi datorintresserade pojkar och spelade datorspel på skolans datorer. Så småningom utvecklades en lingo kring detta. De som spelade CounterStrike fick med erfarenhet en stark aversion mot personer som ställer sig i skottfältet för sina lagkamrater, något som med tiden fick etiketten 'blockmongo'. En person som blockerar skjutriktningen för andra spelare på ett synnerligen obegåvat sätt, helt enkelt. Suffixet är som bekant ett ord för utvecklingsstörd som barn begagnar sig av, i den här sammansättningen i en betydelse långt från personer med funktionshinder.

Kulturskribenten Crister Enander startade häromsistens en facebookgrupp tänkt att samla svenska antirasister i en enhetlig front. Där lades Torbjörn Jerlerup till som deltagare, något som jag reagerade starkt på.

Han är en sådan där härlig figur som kallar alla som inte håller med honom för nazister, antingen direkt eller genom indirekta liknelser där han jämställer diverse fenomen med nazism. Just mig har han kallat för rasist, antisemit och vänsterextremist, för att slippa saklig diskussion eller debatt. Efter ett tag började jag få vissa problem med mina hämningar i förhållande till detta.

Under det senaste året har han pajat skiten ur flera stora antirasistiska samordningscentraler med sina personangrepp, galna jämförelser och uthängningar av meningsmotståndare. Därför var min reaktion på att han börjat göra detsamma med Enanders grupp högst primal, för utgångspunkten var toppen.

Indignerad över att han blev utslängd hänger han nu ut såväl gruppen, som är stängd och inte publik, som en del av deltagarna som motsatte sig hans inblandning. Det hör till saken att han blev utslängd efter omfattande protester och att han spammade ned varenda tråd med länkar till andra diskussioner och gnäll på hur illa behandlad han var.

Vänligt nog namnger han mig inte i sitt angrepp på gruppen, istället hittar han på att jag bor i Uppsala och nöjer sig med att rycka ett citat ur sitt sammanhang. Och ondgöra sig över min användning av idiomet 'mongo', förstås. Förutom att jag tydligen är en känd antirasist numera, något som är ett lite märkligt påstående med tanke på att huvuddelen av min kamp på det området är i diverse undanskymda facebookgrupper eller under pseudonym.

Jag käkar gärna upp att jag valde ord väldigt illa. Det hade varit tacknämligt om Jerlerup kunde utöva samma grad av självinsikt.

Den som är road kan notera att han använder citationstecken runt antirasist-begreppet på samma sätt som nyfascister pläga göra.

3 kommentarer:

  1. Snubben är en nolla nu efter det här. Vem tar honom på allvar.

    SvaraRadera
  2. Efter att ha läst ditt blogginlägg och det blogginlägg som du länkar till och förstått dess innebörd, känns det som om du inte förstår Jerlerups poäng. Politik kan beskrivas som en cirkel. Dess extemismer möts i någonstans i cirkeln. Det är det våldsbejakande och revolutionära som Jerlerup angriper, inte att du - med mycket dåligt ordval - väljer att kalla honom "blockmongo" (upprinnelsen till varför du använder det ordet är mest intressant för din egen självutveckling). Parlamentarisk vänster - visst, helt ok! Parlamentarisk höger - helt ok i meningen att den åtminstone är parlamentariskt! RF, AFA och liknande delar dock samma övertygelse om att ändamålen helgar medlen, dvs att de har rätt att utöva våld mot andra människor för att nå sina mål. I den meningen är de samma skrot och korn, och tappar därmed stor del av sin kredibilitet. Det är vad Jerlerup säger.

    SvaraRadera
  3. Blockmongon är ni allihopa hahah : D

    SvaraRadera