söndag 23 december 2012

Mats Dagerlind är en knepig typ

Diskuterade lite med Mats Dagerlind, huvudman för hejtersajten Avpixlat och språkrör för lite av varje som hetsar mot islam. 

Han påstod att islam och demokrati är oförenliga. Till och med såpass oförenliga att personer som är demokrater med säkerhet inte är muslimer. 

Jag påpekade att Mali, Indonesien, Maldiverna och en del andra ställen är demokratier och islamiska stater. 

Han frågade vilken av dessa stater som är precis som Sverige eller bättre. Den kritiska termen var "nivå".

Jag påstod att det var irrelevant eftersom det finns islamiska stater som har demokratiska statsskick.

Där någonstans pekade han ut Iran och Saudiarabien som två islamiska stater som är precis lika och de enda exemplen på islamiska _statsskick_, eller något väldigt närliggande.

Jag påpekade att det var ett bisarrt påstående eftersom det handlar om två extremt olika islamiska konfessioner.

Han påstod att det inte finns några större skillnader mellan islamiska konfessioner (och indirekt, mellan muslimer i olika delar av världen, osv.).

Jag bestred det och fick inget vettigt svar.

Han släpade fram The Economists demokratiindex och gjorde klart att bara de tjugofem i topp är egentliga demokratier och där finns minsann inga islamiska stater med (det gör inte Frankrike, Irland, Grekland och ett antal ytterligare stater heller, för övrigt).

Jag påpekade att rapporten utpekar SD (som Dagerlind företräder) och liknande partier som ett påtagligt demokratihot i Europa, att rapporten visar att typ alla västländerna tappar i demokrati medan länderna i MENA och söder om Sahara går åt andra hållet, och några liknande anmärkningar.

Sen skulle han ha mat. Tio spänn på att han inte frivilligt tar upp diskussionen med mig igen.


Så att ni kan kika själva, https://twitter.com/Demofon/status/282896537330253824, även om han pratar iväg de här meddelandena långt ned i sitt flöde. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar