söndag 19 maj 2013

Skojigt och läskigt från 2007

Det här kan vara något av det läskigaste och samtidigt roligaste jag har läst på flera år.

Borgarrådet Alvendal från moderaterna svarar Carin Jämtin från S om en invändning rörande en tiomiljarders utförsäljning av gallerior i Stockholm.

"Anförande nr 157
Borgarrådet A l v e n d a l (m): Om det hade varit skattebetalarnas resurser som du
hade värnat om hade du röstat för den här affären, Carin Jämtin. Rent ekonomiskt är
det en väldigt stor vinst för Stockholms stad. Du har ju i en debattartikel redan gjort
av med de pengar som vi ska få in på den här affären, så du om någon, bör tycka att
det är bra att vi får in dessa miljarder.

Det har gått ut information till dem som bor och dem som hyr.
Jag förstår att du är lite sur eftersom du inte vill genomföra den här affären.
Samtidigt är det viktigt att veta vad man säger om man hävdar att någon har ljugit.
Inte allt man avtalar finns skriftligt. Det är tydligen ingen här som har läst juridik.
Pacta sunt servanda.

Ni har ju inte riktigt samma förhållningssätt till avtal och löften. Vi såg hur det gick
förra gången ni gav ett vallöfte. Det gick inte så bra. Avtalen gäller oavsett om de är
skriftliga eller muntliga. Jag står för att vi nu har en oerhört seriös aktör som är med
på att verka för att utveckla Stockholm bland annat i Stockholms förorter. Det är
verkligen något som vi behöver. Om vi ser det ur ett historiskt perspektiv är det
något som den här staden inte har klarat."

Jag har fetstilat vad som får mig att hosta kaffe genom näsan.

Bland det absolut första jag fick lära mig på när jag läste avtalsrätt på juristprogrammet var att visst är muntliga avtal giltiga per se, men har man gjort en affärsuppgörelse finns det inte en chans i helvete att genomdriva muntliga klausuler i domstol. För där får man rätt för det man kan bevisa och den som glider in i rättssalen och säger 'vi sade så, jag lovar' bjuder in den andra parten att säga 'nej, så var det inte'. Och då är saken avgjord, käranden har ingen övertygande bevisning och käromålet bifalles inte.

Lägg till faktorn att det handlar om tio miljarder och är revisorer och andra proffs med och värderar och förhandlar. Då finns det ingen som helst möjlighet att ta igen uselt skrivna avtal genom en domstolsprövning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar